1. KİTABIN KONUSU : Bir Anadolu gezisindeki yaşanan olaylar.
2. KİTABIN ÖZETİ : Kitap birçok kısa
notlardan oluştuğu için içinde birçok olaylar vardır. Bunlardan
birkaçını sizlere anlatmak ve özetlemek istiyorum. “Trende” adlı notunda
trene bindiği andaki hissettiklerini yazıyor. Trende en büyük zevk
vagonda bir yolcunun olmamasıdır. Bu yüzden her duruşta gelen yolcuya !
“Burada biri var. Kantine gitti. Şimdi gelir” diyerek onun gitmesini
bekliyordu. Bazen de uğurlamaya gelenleri yanına oturtturmak ve tren
hareket edinceye kadar bekleyip daha sonra salıvermektir.
Yazarın kullandığı en büyük taktik hasta
numarasıdır. Yüzüne bir tülbent bağlayıp, parmağıyla gözünün etrafına
bir parça sigara külü bulaştırıvermiş. Daha olmazsa “vallahi bilmem
birader, bizim dayı yılancıktan öldü. Bize de mi geçti nedir ?” diye
konuşuverir. Herifi koydunsa bul….
Şoför notunda da kamyoncunun bir yol
boyunca karşılaştığı tuhaf olayları anlatmaktadır. Yazarın en ilgisini
çektiği olay yolda süregelen tel olayıdır. Her arabada tel vardır fakat
yolda aracı bozulduğunda araç durup beklerken, yayına gelen kamyoncu ona
tereddüt etmeden telini verir. Az ileride kendi aracıda bozulduğunda
teli verdiğine pişman olur. Yazarın titiz ve seçici olması yazdığı
notlardan da belli oluyor. Yatak çarşafları adlı notunda yazar, yatak
çarşaflarına dikkat ediyor. Hiçbir zaman kendi gözüyle görmediği çarşaf
değişimi için görevliye başvurur ve bizzat değiştirir. Ama bu onun için
yine yeterli değildir. İçinde “ya diğer yataktan çıkartıp getirmişse”
diye bir ukte kalmıştır.
Su onun için en önemli varlıktır. Yanında
ihtiyatte mutlak bir su bulunmaktadır. Su bulunmazsa gidip maden suyu
alıp onunla idare edermiş.
“Yolda Hastalık” notunda ise, geçirdiği
hastalığı kendi kendine geçirmeye çalışıyor. Bilgili olmasına rağmen
rezil olmamak için otele çekilip terlemek suretiyle hastalığından
kurtulmaya çalışmaktadır.
Tulüyat Tiyatrolarda yazarın kitabında 3
bölümde yer almaktadır. Onun için tiyatronun kültür ve gelişme
bakımından önemi büyüktür. Fakat, köylere gelen tiyatrocular ve
özellikle bayanların giyiniş tarzı köylü erkekleri kışkırtıyor ve köyle
fitne yarattığı için genellikle tiyatrocular kovuluyordu. Onun için
otelde yalnız olarak yatmak huzur ve güvence vermektedir. Fakat, son
anda gelen davetsiz misafir onun rahatını bozar ve hiç tanımadığı
kişiyle yatmanın verdiği tedirginlik onu rahatsız etmektedir.
Fare adlı notunda da paranın ne denli önemli olduğunu ve onun için şantaj bile yapıldığını belirtmektedir.
Son notu olan “Bir dost Tenkidine Cevap”
adlı notunda da dostunun birinci kitaptaki eleştirilerine cevap
veriyorlardı. Dostu, ona bu hatıra türü notlarını roman metoduna kaçmış
olduğunu belirtmiştir.
3. KİTABIN ANA FİKRİ : Kısa
olaylardan oluşan bu kitap ; Anadolu güzellilerini, yöre halkının yaşam
tarzlarını anlatmakta ve “Çok gezen çok bilir” atasözünü
doğrulamaktadır.
4. KİTAPTAKİ OLAYLARIN VE ŞAHISLARIN
DEĞERLENDİRİLMESİ : Kitaptaki olaylar, gerçekçi ve mantiki bir
tarzdadır. Olaylarda savunulan bir taraf yoktur.
Yazar olayları kendi çıkarları
doğrultusunda yazmış ve kimi zaman kendinin olaylarını, hastalıklarını
ön planda tutmuş ve tasvirden kaçınmıştır. Roman tarzı yazmasını da kısa
notlarda açıkça belli eder.
Köylüler, uyanık ve akıllı olduklarını
tasvir etmiş ve göründüğü olmalarına rağmen bir takım hırslar-para gibi
–onların şantaj yapmaya kadar götürmüştür.
Kamyoncular, birlik ve beraberliğe düşkün
insanlar olarak tanınmış ve kendi eksikliğini düşünmeden ve görmeden
başkalarına yardım etmeyi kendilerine bir borç bilmiştir.
Ayrıyeten birtakım kişilerin hala hurafelerden kurtulamadığı ve bu inançlarına devam ettiklerini görmekteyiz.
5. KİTAP HAKKINDA ŞAHSİ GÖRÜŞLER : İki
kitaptan oluşan Anadolu Notları, notlarda ve anılardan oluştuğu için
oldukça zevkli ve sürükleyici bir anlatım içermektedir. Arkadaşlarımın
da zevkle okuyabileceği bir kitap olup, herkese tavsiye ediyorum.
6. KİTABIN YAZARI HAKKINDA KISA BİLGİ :
Reşat Nuri GÜNTEKİN : (1889-1956) İstanbul da doğmuş Edebiyat Fakültesini bitirmiş Liselerde öğretmenlik ve müdürlükler, Milli Eğitim Müfttişliği ve Paris Kültür Ataşeliği yapmıştır.
Reşat Nuri GÜNTEKİNİN ESERLERİ :
1. Çalıkuşu Gökyüzü
2. Dudaktan Kalbe Değirmen
3. Akşam Güneşi Yeşil Gece
4. Acımak Olağan İşler
5. Damga Gizli El
6. Kızılcık Dalları Harabelerin Çiçeği
7. Eski Hastalık Sönmemiş Yıldızlar
8. Makineler Tekkesi Tanrı Misafiri
9. Yaprak Dökümü Kan Davası
10. Ateş Gecesi Kavaklı Yeller
11. Bir Kadın Düşman Leyla ile Mecnun
Son Sığınak
PİYESLERİ :
Hançer Balıkesir Muhasebesi
Hülleci Tanrı Dağı Ziyafeti
Çalıkuşu (N.Cumalı) Eski Şarkı
Bir Köy Öğretmeni Yaprak Dökümü
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder